O Χάρι Μπράουν είναι ένας έντιμος άνθρωπος που παρακολουθεί την πόλη του να πνίγεται στα ναρκωτικά, το έγκλημα και τη βία. Ό,τι αποκαλούσε έως τώρα σπίτι του βεβηλώνεται από τις συμμορίες που σκορπίζουν τον τρόμο στους κατοίκους. Όταν δολοφονείται βάναυσα ο καλύτερός του φίλος, ο Χάρι αποφασίζει να δράσει. Το στρατιωτικό παρελθόν του τον καλεί και αποφασίζει να γίνει προστάτης της έννομης τάξης. Σύντομα όμως εμπλέκεται και η αστυνομία, με αποτέλεσμα οι εντάσεις και τα επεισόδια να αρχίζουν να βυθίζουν την πόλη στο χάος.
Πληροφορίες
Μια ταινία του υποψήφιου για Όσκαρ σκηνοθέτη Ντάνιελ Μπάρμπερ, με τους γνωστούς Βρετανούς ηθοποιούς Μάικλ Κέιν ("The Prestige"), Έμιλι Μόρτιμερ ("Match Point") και Λίαμ Κάνινγκχαμ ("Hunger").
Ο Σκηνοθέτης
Ο "Χάρι Μπράουν" αποτελεί την πρώτη κινηματογραφική δουλειά του σκηνοθέτη Ντάνιελ Μπάρμπερ. Το 2007 είχε σκηνοθετήσει την ταινία μικρού μήκους "The Tonto Woman", βασισμένη σε ιστορία του Έλμορ Λέοναρντ. Η ταινία προτάθηκε για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους.
Ο Μπάρμπερ σπούδασε Γραφιστική στη Σχολή Τεχνών St. Martin's. Έχει σκηνοθετήσει πολλά διαφημιστικά, όπως για τις εταιρείες Adidas, Absolut, Audi, BMW, Estee Lauder, Ford, Mercedes, Shell, Sony, British Airways.
Οι Πρωταγωνιστές
Ο Μάικλ Κέιν είναι ένας από τους πιο διάσημους και σεβαστούς ηθοποιούς της Βρετανίας. Η καριέρα του μετρά ήδη 6 δεκαετίες με μια μεγάλη γκάμα ρόλων σε αξιοσημείωτες ταινίες. Γεννήθηκε το 1933 στο Λονδίνο. Έγινε ιδιαίτερα γνωστός τη δεκαετία του '60. Ο ρόλος του στην ταινία "Zulu" τράβηξε την προσοχή του κοινού και ακολούθησαν πολλές άλλες συμμετοχές, μεταξύ των οποίων στο "The Ipcress File", όπου έλαβε την πρώτη του υποψηφιότητα για βραβείο BAFTA. Ήταν ο ρόλος του όμως στο "Alfie" το 1966 που του έφερε τη διεθνή αναγνώριση. Για την ερμηνεία του αυτή προτάθηκε για Όσκαρ Α' Ανδρικού Ρόλου και Χρυσή Σφαίρα Καλύτερου Ηθοποιού σε Δράμα. Στη συνέχεια πρωταγωνίστησε στα φιλμ "The Italian Job" και "Get Carter". Το 1973 έλαβε την δεύτερη υποψηφιότητά του για Όσκαρ Α' Ανδρικού Ρόλου για το φιλμ "Sleuth" και το 1984 την τρίτη υποψηφιότητα για το "Educating Rita", για το οποίο απέσπασε Χρυσή Σφαίρα Καλύτερου Ηθοποιού σε Κωμωδία/Μιούζικαλ. Ώσπου το 1987 απέσπασε τελικά το πρώτο του χρυσό αγαλματίδιο, ένα Όσκαρ Β' Ανδρικού Ρόλου για το φιλμ "Hannah and her Sisters" του Γούντι Άλεν. Το 2000 απέσπασε δεύτερο Όσκαρ, και πάλι Β' Ανδρικού Ρόλου για την ταινία "The Cider House Rules". Το 2003 έλαβε την τελευταία του υποψηφιότητα για Όσκαρ Α' Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του στο φιλμ "The Quiet American". Έχει επίσης συμμετάσχει, μεταξύ άλλων, στις ταινίες "The Man Who Would Be King", "A Bridge Too Far", "Dirty Rotten Scoundrels", "Children of Men", "Batman Begins", "The Dark Knight", "The Prestige". Προσεχώς θα τον δούμε στη νέα ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν "Inception" με τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο και τη Μαριόν Κοτιγιάρ.
Η Έμιλι Μόρτιμερ γεννήθηκε το 1971 στο Λονδίνο. Έχει εμφανιστεί στις ταινίες "Scream 3", "Aγάπης Αγώνας Άγονος", "Για Πάντα Παιδί", συμπρωταγωνίστησε στο "Ωραία Μέρα για να Πεθάνεις" μαζί με τους Σάμιουελ Λ. Τζάκσον και Ρόμπερτ Καρλάιλ, έπαιξε ακόμα στα "Elisabeth" του Σεκάρ Καπούρ, "Μια Βραδιά στο Νότινγκ Χιλ", "Ο Νεαρός Αδάμ" του Ντέιβιντ Μακένζι μαζί με τον Γιούαν Μακγκρέγκορ και την Τίλντα Σουίντον και "Bright Young Things" του Στίβεν Φράι. Πιο πρόσφατα την είδαμε στα φιλμ "Match Point", "The Pink Panther", "Lars and the Real Girl", "Shutter Island". Προσεχώς θα πρωταγωνιστήσει στη βιογραφική ταινία "Leonie".
[[page_break]]
[[par_break]]
Σκηνοθετικό Σημείωμα
Η ταινία αφηγείται μια ιστορία που έπρεπε να ειπωθεί. Ταυτίστηκα με αρκετά σημεία του σεναρίου την πρώτη φορά που το διάβασα: από το ότι ζούσα στις παρυφές του Λονδίνου όταν ήμουν στο κολέγιο, μέχρι τους φόβους που έχω σήμερα ως πατέρας.
Ορισμένοι άνθρωποι ίσως ενδιαφερθούν για κάποια συμβάντα της ταινίας, όμως για πολλούς ο "Χάρι Μπράουν" απλά παρουσιάζει θέματα που πολύς κόσμος στη χώρα μας αντιμετωπίζει οποιαδήποτε συνηθισμένη μέρα- το να πηγαίνεις στο σπίτι σου διασχίζοντας δρόμους όπου συχνάζουν έμποροι ναρκωτικών, παιδιά που παρενοχλούνται από συμμορίες στις παιδικές χαρές, το να ζεις σε διαμερίσματα και κτίρια ακατάλληλα για διαμονή. Αυτά τα γεγονότα δεν είναι υπερβολικά- οι αστυνομικοί σύμβουλοι στην ταινία είχαν πολύ πιο σοκαριστικές ιστορίες να διηγηθούν.
Πιστεύω ότι, όταν το κοινό παρακολουθήσει την ταινία, θα θέσει κάποιες δύσκολες ερωτήσεις. Είναι σημαντικό για μένα ότι είναι μια ταινία που σε βάζει σε σκέψεις. Σε προσωπικό επίπεδο, νομίζω ότι πολλοί άνθρωποι θα δουν το φιλμ και θα κάνουν τις εξής ερευνητικές ερωτήσεις: "Τι θα έκανα εγώ σε αυτή την κατάσταση;", "Πώς θα αντιδρούσα;", "Τι θα με ωθούσε στα όριά μου;". Συλλογικά πρέπει να αναρωτηθούμε πώς φτάσαμε σε αυτό το σημείο- το σημείο όπου είναι ευκολότερο για τα παιδιά να ζήσουν διαπράττοντας εγκλήματα και διακινώντας ναρκωτικά παρά να δουλέψουν σε ένα γραφείο. Τι πρέπει να γίνει για να σταματήσει αυτός ο κατήφορος;
Κανείς δεν έμεινε ανέγγιχτος από τις επιδράσεις μιας τέτοιας συμπεριφοράς. Υπάρχει μια συλλογική δέσμευση που μας επιβάλλει να δράσουμε, προτού χαθεί μια ολόκληρη γενιά.
Πιστεύω ότι όλοι όσοι δουν την ταινία θα διασκεδάσουν, αν και δεν είναι το πιο διασκεδαστικό φιλμ που θα έχουν δει ποτέ. Είναι μια ταινία που δεν ντρέπεται να πει την αλήθεια. Δεν κρύβει τα προβλήματα "κάτω από το χαλί", κάτι το οποίο θα έπρεπε να κάνει και η κοινωνία μας. Όλοι ανησυχούν ότι δεν βγάζουν πολλά λεφτά, όμως η δική μου έγνοια είναι ότι είμαι πατέρας και έχω έναν γιο και, όταν πρόκειται να βγει έξω, ανησυχώ. Όταν εγώ έβγαινα από το σπίτι, όταν ήμουν παιδί, οι γονείς μου ήταν απολύτως σίγουροι ότι θα επέστρεφα σπίτι. Πλέον τα παιδιά μπορούν να πουλάνε ναρκωτικά και να βγάζουν μια περιουσία, επομένως γιατί να βρουν μια συνηθισμένη δουλειά; Η ταινία έχει να κάνει με ένα δύσκολο θέμα και, αν ο κόσμος δεν πάει να τη δει γιατί θα φοβηθεί τη βία που υπάρχει, είναι σαν να θάβει το κεφάλι του στην άμμο. Ντάνιελ Μπάρμπερ
Η Παραγωγή
Για τον 2 φορές βραβευμένο με Όσκαρ ηθοποιό Μάικλ Κέιν, ο χαρακτήρας του Χάρι Μπράουν και ο κόσμος στον οποίο ζει, του άγγιξαν μια ευαίσθητη χορδή. Όπως ο Χάρι, έτσι και ο Κέιν είναι πρώην στρατιωτικός- είχε πολεμήσει στην Κορέα- και μεγάλωσε επίσης στο Ιστ Εντ, μένοντας κοντά στο Heygate Estate, όπου γυρίστηκαν αρκετές σκηνές της ταινίας. "Έμενα σε φτωχογειτονιές, σε ένα σκληρό περιβάλλον, προέρχομαι από μια φτωχή οικογένεια και ήμουν στρατιώτης", υποστηρίζει.
Ο ηθοποιός ομολογεί ότι η ταινία τονίζει ένα μεγάλο πρόβλημα της σύγχρονης βρετανικής κοινωνίας. "Έχει να κάνει με τη βία και το γιατί ο κόσμος είναι βίαιος. Και στην περίπτωση του Χάρι Μπράουν, μπορούμε να δούμε πώς αθώοι άνθρωποι γίνονται εγκληματίες, απλά για να υπερασπιστούν τους εαυτούς τους. Διαβάζουμε στις εφημερίδες: "Η αστυνομία συνέλαβε κάποιον επειδή υπερασπίστηκε τον εαυτό του"".
Οι συντελεστές της ταινίας ήξεραν ότι κάποιοι θα βρουν στον Χάρι Μπράουν ομοιότητες με παλαιότερους ρόλους του Μάικλ Κέιν. Ο παραγωγός Κρις Θάικερ σχολιάζει: "Ο Χάρι Μπράουν θυμίζει τον Χάρι Πάλμερ των "Midnight in Saint Petersburg" και "Bullet to Beijing" και τον Τζακ Κάρτερ του "Get Carter". Επίσης βρήκαμε πολλές ομοιότητες με ταινίες γουέστερν, όπου ένας άντρας τίθεται σε μια δύσκολη θέση".
Ο Κέιν δεν έχει συμμετάσχει ποτέ σε γουέστερν- αν και υποδύθηκε έναν cowboy στο "Secondhand Lions"- όμως πιστεύει ότι ο Χάρι Μπράουν παίζει σαν να είναι cowboy της πόλης. "Η ταινία μοιάζει με γουέστερν και η πρώτη ταινία του Ντάνιελ Μπάρμπερ, "The Tonto Woman", ήταν γουέστερν".
Ο Μπάρμπερ θυμάται την αρχική του αντίδραση, διαβάζοντας το σενάριο: "Πραγματικά μου άρεσε. Σκέφτηκα ότι η ιστορία ήταν ενδιαφέρουσα- αγγίζει τόσα πολλά προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα μας σήμερα. Ήμουν πολύ θετικός στο να σκηνοθετήσω μια ταινία που μιλά για το σήμερα. Εκτός από σπουδαία ιστορία, ο "Χάρι Μπράουν" είναι ίσως και κάπως πολιτική ταινία- αγγίζει μια σειρά πολιτικών θεμάτων και αυτό ήταν κάτι που βρήκα ενδιαφέρον".
Για τον Κρις Θάικερ, ήταν από την αρχή προφανές ποιος θα ενσάρκωνε τον πρωταγωνιστικό ρόλο: "Ο ρόλος του Χάρι Μπράουν απαιτούσε κάποιον που να μαγνητίζει και να έχει δύναμη, αλλά την ίδια στιγμή να είναι αξιοσέβαστος και να φαίνεται σχεδόν αδύναμος. Χρειαζόμασταν μια κινηματογραφική φιγούρα".
Σε όλη τη διάρκεια των γυρισμάτων, οι συντελεστές της ταινίας δούλεψαν στενά με αστυνομικούς, οι οποίοι τους περιέγραφαν διάφορες "άβολες αλήθειες". "Η βία στην κοινωνία μας χειροτερεύει και θα συνεχίσει με τους ίδιους ρυθμούς", δηλώνει ο Μπάρμπερ. "Μιλούσα με την αστυνομική σύμβουλο της Έμιλι Μόρτιμερ, η οποία είχε δουλέψει σε μια υπόθεση όπου ένα αγόρι πωλούσε κάνναβη έναντι 15 λιρών. Οι άνθρωποι στους οποίους είχε πουλήσει τα ναρκωτικά ήθελαν τα λεφτά τους πίσω, κι έτσι αποφάσισαν να κάψουν το σπίτι του. Σκότωσαν τη μητέρα του και την αδερφή του για 15 λίρες. Και κάτι τέτοιο δεν είναι ασυνήθιστο. Επίσης, οι αστυνομικοί μου έλεγαν για ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν αυτή τη στιγμή και το οποίο είναι η μαζική αύξηση της βίας που προέρχεται από τους Ανατολικοευρωπαίους, που έχουν μεγαλώσει σε ένα σκληρό περιβάλλον".
Ο Κέιν θεωρεί υπεύθυνη τη διάλυση της οικογενειακής ενότητας και πιστεύει ότι η εκπαίδευση είναι το σημείο-κλειδί. "Η οικογένεια είναι η πρώτη αποτυχία. Η απουσία του πατέρα. Αν ρωτήσεις κάποιον ανήλικο εγκληματία, τότε οι 9 στους 10 θα σου πουν ότι δεν έχουν πατέρα. Έχουν έλλειψη της πατρικής φιγούρας. Επίσης φταίει και η εκπαίδευση. Η εκπαίδευση στη χώρα μας "βρωμάει", σε αντίθεση π.χ. με την Αμερική ή τη Γαλλία".