Ένας γκουρού σύμβουλος «επαγγελματικής μετάβασης», μ’ άλλα λόγια ένα ειδήμον στις απολύσεις στέλεχος, ο Ράιαν, προσπαθεί μανιωδώς να συγκεντρώσει πάνω από ένα εκατομμύριο μίλια πτήσεων, καθώς αυτό συνιστά τ’ ανομολόγητο πάθος του! Άλλωστε η ζωή του, λόγω επαγγέλματος, είναι σύμφυτη με συνεχείς μετακινήσεις, ξενοδοχεία, αεροδρόμια κι ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, ενώ όλα του τα υπάρχοντα χωράνε σε μια και μόνη τροχήλατη βαλίτσα, οπότε η συγκέντρωση μιλίων είναι ένα παιχνίδι που γεμίζει την άδεια συναισθηματικά ζωή του, που παρουσιάζει επικίνδυνα πτωτικές τάσεις, καθώς δεν έχει κάτι σταθερό στη ζωή του! Όταν συναντά μια όμορφη γυναίκα που ταξιδεύει εξίσου πολύ με εκείνον, οι ισορροπίες της ζωής του ανατρέπονται, καθώς αρχίζει να αρέσκεται στη σταθερότητα και την έννοια του ανήκειν κάπου, ενώ, συμπτωματικά, ακόμα και το επαγγελματικό του μέλλον μοιάζει επισφαλές…
• Από τις δύο πρώτες κιόλας ταινίες του (Thank You For Smoking, Juno) ο Τζέισον Ράιτμαν καθιερώθηκε για το μοναδικό του ταλέντο να παίρνει αντι-ήρωες, να τους χρίζει πρωταγωνιστές και να αφηγείται βαθιές, ανθρώπινες ιστορίες με λεπτό χιούμορ. Εδώ ο ήρωας είναι ένας γοητευτικός άντρας, αντιπροσωπευτικό προϊόν της σύγχρονης, τάχιστα εξελισσόμενης τεχνολογικά εποχής, που καλείται, λόγω του άχαρου επαγγέλματός του, να ταξιδεύει ανά τον κόσμο προκειμένου να ανακοινώνει σε εργαζόμενους την απόλυσή τους. Εντούτοις, μολονότι ο ίδιος επιφανειακά μοιάζει να είναι ο τυχερός της υπόθεσης, στην ουσία είναι ο πλέον πένης, καθώς στερείται του πιο σημαντικού αγαθού: των ανθρωπίνων σχέσεων. Και εδώ έγκειται και η προβληματική της ταινίας: σε μια εποχή όπου όλη η υφήλιος είναι προσβάσιμη και μάλιστα μέσα σε ελεγχόμενο χρονικά πλαίσιο κι όπου οι τηλεδιασκέψεις συνιστούν τη βασική μέθοδο επικοινωνίας (προσομοιάζοντας εικονικά στην προσωπική) πώς μπορούν να δομηθούν ουσιαστικές σχέσεις; Και τι συμβαίνει στον άνθρωπο όταν συστηματικά αποφεύγει την όποια συναισθηματική εμπλοκή;
• Το σενάριο της ταινίας έχει ως πηγή έμπνευσης το ομώνυμο βιβλίο του Ουόλτερ Κιρν, αλλά ακολουθεί τη δική του αυτόνομη πορεία. Σχολιάζει ο σκηνοθέτης «Το βιβλίο μου μίλησε σε πολλά επίπεδα. Μου αρέσει η γλώσσα του Ουόλτερ, την οποία και χρησιμοποιώ συχνά κι ο ίδιος. Αλλά καθώς έγραφα το σενάριο, άλλαξε η ίδια μου η ζωή. Γνώρισα τη γυναίκα μου, ερωτεύτηκα κι απόκτησα παιδί. Κι έτσι κι ο πρωταγωνιστής άρχισε να ωριμάζει και να αναζητά περισσότερα από τη ζωή. Το σενάριο λοιπόν κατέληξε να τονίζει το πόσο σημαντικές είναι οι προσωπικές σχέσεις στη ζωή μας.» Και συνεχίζει ο ίδιος «Το προσέγγισα ως την ιστορία ενός άντρα που ενώ θεωρεί πως τα έχει όλα στη ζωή του, αποφεύγει την ευθύνη συμμετοχής σε κάτι ουσιαστικό. Γνήσιο τέκνο μιας εποχής όπου όλοι επικοινωνούμε μέσω κινητών και διαδικτύου, αλλά επί της ουσίας είμαστε απόμακροι κι απομονωμένοι. Είμαστε παγκόσμιοι πολίτες, ξεχνώντας κάθε τι τοπικό κι εθνικό.» Ο συγγραφέας Ουόλτερ Κιρν με τη σειρά του ισχυρίζεται πως η έμπνευση για τον ήρωα του μυθιστορήματός του προέκυψε κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού όπου γνώρισε κάποιον που με περίσσια ειλικρίνεια παραδέχτηκε πως το σπίτι του είναι η εκάστοτε αεροπορική θέση… Όσον αφορά στη συνεργασία του με το σκηνοθέτη ο Κιρν δηλώνει «Ο Ράιτμαν έδωσε μια τέταρτη διάσταση στο μυθιστόρημά μου.»
• Η παγκόσμια οικονομική κρίση έτυχε να λάβει χώρα την περίοδο ολοκλήρωσης του σεναρίου και καθώς, το θέμα της ταινίας αφορά σε απολύσεις και στον τρόπο με τον οποίο ανακοινώνεται σε κάποιον κάτι τέτοιο καθώς και στις επιπτώσεις που αυτό έχει στη ζωή ενός ανθρώπου, ο σκηνοθέτης επέλεξε (εν είδει ντοκουμέντου) να κινηματογραφήσει αληθινές μαρτυρίες ανθρώπων που είχαν πληγεί και χάσει τις δουλειές τους.
• Στο πλευρό του Κλούνεϊ βρίσκουμε τη Βέρα Φαρμίγκα (στο ρόλο της γυναίκας που κάνει τον Κλούνεϊ να αναθεωρήσει την μέχρι πρότινος τακτοποιημένη και συναισθηματικά στερημένη ζωή του), ο Τζέισον Μπέιτμαν (στο ρόλο του αφεντικού του Κλούνεϊ που ξέρει καλά να χειρίζεται και να απομυζά το προσωπικό του) και η Άννα Κέντρικ (στο ρόλο της νέας συναδέλφου και προστατευόμενης του Κλούνεϊ που προτείνει, στη λογική της περικοπής των εξόδων, οι απολύσεις να γίνονται τηλεφωνικά κι ακόμα πιο απρόσωπα, πράγμα που σύντομα συνειδητοποιεί πως οι ζωές δεν είναι παιχνιδάκι διοίκησης).
• Εκτός από την πρωταγωνιστική τετράδα Κλούνεϊ-Μπέιτμαν-Φαμίγκα-Κέντρικ (με τον Κλούνεϊ να αποτελεί την πρώτη και μόνη επιλογή για το ρόλο αυτό) το καστ συμπληρώνουν οι Ντάνι Μακ Μπράιντ, Μέλανι Λίνσκι, Έιμι Μόρτον, Σαμ Έλιοτ, Κρις Λόουελ και ο δικός μας Ζακ Γαλιφιανάκης.
• Πολλά από τα γυρίσματα έλαβαν χώρα σε πραγματικά αεροδρόμια-πάνω από πενήντα σκηνές λαμβάνουν χώρα σε αεροπλάνα/αεροδρόμια, υπακούοντας στα μέτρα μεγάλης ασφάλειας που έχουν επιβληθεί παγκοσμίως, έπειτα από την 11η Σεπτεμβρίου. Συνολικά έγιναν γυρίσματα σε πέντε πόλεις (τριάντα διαφορετικές τοποθεσίες), αλλά ουσιαστικά απεικονίζονται είκοσι.
• Όλες οι σκηνοθετικές παράμετροι (διάλογοι, χαρακτήρες, φωτισμός, χρώματα, κοστούμια, μουσική) είναι ενορχηστρωμένες με τρόπο που να αντανακλά τις αλλαγές στο χαρακτήρα του πρωταγωνιστή.
Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ
ΤΖΕΪΣΟΝ ΡΑΪΤΜΑΝ
• Γεννήθηκε το 1977 στον Καναδά.
• Σήμα κατατεθέν του είναι η χιουμοριστική προσέγγιση σοβαρών θεμάτων.
• Σε ηλικία 19 ετών, η μικρού μήκους ταινία του Operation, άνοιξε στο Sundance Festival και κατόπιν προβλήθηκε σε πάνω από 100 φεστιβάλ παγκοσμίως.
• Έκανε το σκηνοθετικό του ντεμπούτο με την ταινία Thank You For Smoking.
Παλαιότερες ταινίες: Operation, Gulp, Consent, Thank You For Smoking, Juno.
ΤΟ ΚΑΣΤ
ΤΖΟΡΤΖ ΚΛΟΥΝΕΪ
• Γεννήθηκε το 1961 στο Κεντάκι.
• Έγινε γνωστός από τη συμμετοχή του στην τηλεοπτική σειρά ER.
• Το 2006 κέρδισε 3 υποψηφιότητες για Όσκαρ: Σκηνοθεσίας, Πρωτότυπου Σεναρίου (Good Night, and Good Luck) και Β’ Ανδρικού Ρόλου (Syriana), όντας ο πρώτος στην ιστορία της Ακαδημίας που απέσπασε Οσκαρικές υποψηφιότητες για Σκηνοθεσία και Ερμηνεία σε 2 διαφορετικές ταινίες.
• Κέρδισε Χρυσή Σφαίρα κι Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του στην ταινία Syriana και Χρυσή Σφαίρα για την ερμηνεία του στην ταινία O Brother, Where Art Thou?.
• Έκανε το σκηνοθετικό του ντεμπούτο το 2002 με την ταινία Confessions Of A Dangerous Mind.
Παλαιότερες ταινίες: Red Surf, Unbecoming Age, The Harvest, From Dusk Till Dawn, Curdled, One Fine Day, Batman & Robin, The Peacemaker, Out Of Sight, The Thin Red Line, Three Kings, O Brother, Where Art Thou?, The Perfect Storm, Spy Kids, Ocean’s Eleven, Welcome To Collinwood, Solaris, Confessions Of A Dangerous Mind, Intolerable Cruelty, Ocean’s Twelve, Good Night, and Good Luck, Syriana, The Good German, Ocean’s Thirteen, Michael Clayton, Leatherheads, Burn After Reading.
ΤΖΕΪΣΟΝ ΜΠΕΪΤΜΑΝ
• Γεννήθηκε το 1969 στη Νέα Υόρκη.
• Σε ηλικία 12 ετών έκανε το ντεμπούτο του στην τηλεοπτική σειρά Little House on the Prairie.
• Κέρδισε Χρυσή Σφαίρα, για το ρόλο του στη σειρά Arrested Development.
Παλαιότερες ταινίες: Necessary Roughness, Breaking the Rules, Love Stinks, Sol Goode, The Sweetest Thing, Starsky & Hutch, Dodgeball: A True Underdog Story, The Break-Up, Arthur and the Minimoys, Smokin’ Aces, The Kingdom, Juno, Mr. Magorium’s Wonder Emporium, The Promotion, Forgetting Sarah Marshall, Hancock, State of Play, Extract, Couples retreat.
ΒΕΡΑ ΦΑΡΜΙΓΚΑ
• Γεννήθηκε το 1973 στο Νιού Τζέρσι.
• Έκανε το κινηματογραφικό της ντεμπούτο στην ταινία Return to Paradise.
• Διακρίθηκε στο Sundance Festival για την ερμηνεία της στην ταινία Down to the Bone.
Παλαιότερες ταινίες: The Butterfly Dance, Return to Paradise, The Opportunists, Autumn in New York, 15 Minutes, Dust, Love in the Time of Money, Dummy, Down to the Bone, Mind the Gap, The Manchurian Candidate, The Hard Easy, Neverwas, Running Scared, Breaking and Entering, The Departed, Joshua, Never Forever, In Tranzit, Quid Pro Quo, The Boy in the Striped Pyjamas, Nothing But the Truth, Orphan.
ΑΝΝΑ ΚΕΝΤΡΙΚ
• Γεννήθηκε το 1985.
• Ήταν υποψήφια για Tony για την ερμηνεία της στο θεατρικό μιούζικαλ High Society.
• Έκανε το ντεμπούτο της στην ταινία Camp.
Παλαιότερες ταινίες: Camp, Rocket Science, Twilight, Elsewhere, The Marc Pease Experience.